A ritmusok kapcsolata a fejlődéshez – Miniskandi Home

A ritmusok kapcsolata a fejlődéshez


Ismerjétek meg a DinnaDalok könyvecskét, mely gyönyörű népdalokat, mondókákat és ölbeli játékokat tartalmaz. Ennek kapcsán pedig szeretnénk feltárni előttetek a közös, szórakoztató éneklésekben és mondókázásban rejlő megannyi pozitív fejlődési lehetőséget.

DinnaDalok_népdalok_mondókák_ölbeli játékok

Egészen csecsemő korunktól, iskolás éveinken át, szülővé, majd nagyszülővé válásunkig egész életünket végigkísérik a magyar népdalok, mondókák és öljátékok. Eleinte saját fejlődésünkben játszanak nagy szerepet, majd a megszerzett tudást gyermekeinknek is tovább örökítjük, generációról generációra.

A zene és ritmus kapcsolata agyunk fejlődésével

A zene, a ritmusok és a csengő dallamok elképesztően pozitív hatással vannak a gyerekek fejlődésére. A csecsemők már magzati korban megtapasztalják a ritmikus dallamok nyugtató és bizalmat árasztó hatását. Egy magzat az anyaméhben töltött hónapok alatt végig tökéletesen hallja édesanyja dallamos szívverését. Ebből adódik, hogy amikor a csecsemő világra jön és elhagyja a számára addig otthont jelentő megnyugtató burkot, akkor az első pillanatokban szívszaggatóan sír, majd mihelyst édesanyja mellkasára fektetve újra meghallja azt a ritmikus szívverést, melyet már olyan jól ismer, azonnal megnyugszik és tudja, biztonságban van.

Talán ennek a korai kapcsolatnak is köszönhető részben, hogy a zene és ritmusok hallása azonnali agyi reakciót vált ki mindenkiben. A ritmust először a bal agyfélteke érzékeli, majd agyunk ezen része játszik szerepet annak rögzítésében is. Ezt követően a kreatívabb jobb agyféltekében indul be a felismerő folyamat, ami a dallamhoz kapcsolódó emlékeket hívja elő. Azáltal pedig, hogy a zene mindkét agyféltekét együttesen dolgoztatja meg, szerepet játszik a későbbi években a megfelelő mozgás- és a beszédfejlődés elősegítésében.

népdal_mondóka_gyerekek_fejlődés

Memorizálás és beszédfejlesztés

A népdalok és mondókák folyamatos jelenléte nagy szerepet tölt be a memorizálási képesség fejlesztésében. A népdalok könnyű és dallamos módon késztetik arra gyerekünket, hogy bekapcsolódjon mellénk az éneklésbe és egy idő után már önállóan is eldalolja az adott művet. Hasonlóan a rövid és ütemes mondókákat is egyszerűen elsajátítja minden kisgyerek. Néha már akár pár hallás után is. Majd, ahogy egyre több és több mondókát tanul meg gyerekünk, annál jobban fejlődik memorizáló képessége, ami iskolás évei alatt a szöveg- és verstanulások során nagyon kifizetődő tud lenni.

Nem csak a memóriát, de a beszédkészséget is hatalmas mértékben fejlesztik a gyerekkorban ismétlődő dalok és népies mondókák. Nyelvtanulás közben a gyerekek hajlamosak beépíteni szókincsükbe a mondókákban felbukkanó szófordulatokat, ismétlődéseket. A későbbiekben pedig felismerik azt is, hogy a tanult versikékben fel-felbukkannak olyan szófordulatok is, melyeket a mai nyelvben már nem igazán használunk. Ez pedig előnyös tapasztalatként szolgál számukra a későbbi idegennyelvi tanulásaik során is.

család_ölbeli játékok_népdalok_mondókák

Szorosabb szülő-gyerek kapcsolat

A szórakoztató közös időtöltés, az együtt éneklés és dalolás, valamint a folyamatos szem- és testkontaktus mind-mind egyre csak szorosabbra fűzik a szülő-gyerek kapcsolatokat. Főleg az ölbeli játékok képesek a legközelebb hozni a szülőket gyerekeikkel. De ez a szórakoztató időtöltés lényegében az egész családot összekapcsolja és a sok nevetés és dalolás közben mindenki fejlődik és tapasztal, anélkül, hogy ez a szórakozás rovására menne.

Ha már unod a meglévő népdalokat, mondókákat tartalmazó gyűjteményeteket és valami újításra vágynál, akkor szerezd be saját DinnaDalok könyvecskédet! Hagyd, hogy gyerekeid vidám és szórakoztató módon fejlődjenek.

 

forrás: csaladinet.hu; smileuszoiskola.hu